KASAME / KASSAME:
Kasâıne sözlükte güzel
yüzlülük ve yemin manâlarına gelir. Istılahı tarifi mezheplere göre farklılık
arzeder. Hanefilere göre kasâme: "Katili bilinmeyen ve üzerinde katil izleri
bulunan bir maktulün bulunduğu yer halkından elli kişinin usulü dairesinde
yemin etmeleridir."
Hanefilerin bu tarifini
biraz açarsak kasâme kelimesinin manâ ve mefhumu daha iyi anlaşılacaktır.
Bir köyde, kasabada veya
mahallede yahut bu meskûn mahallere ses ulaşacak bir mesafede yada birisinin
mülkünde bir Ölü bulunsa ve bu ölünün üzerinde darb izi, bıçak ve kurşun yarası
gibi kati alâmeti olsa ve katili bilinmese, o mahallin halkından elli kişiye;
"Bu adamı ben öldürmedim ve öldüreni de bilmiyorum" diye yemin
ettirilir. İşte buna kasâme denilir. Yemin ettikleri zaman diyeti verirler,
kısastan kurtulurlar. Yemin etmeyen çıkarsa, edinceye kadar hapsedilir.
Şayet katil iddiası
diyeti gerektiriyorsa ve kendilerine yemin tevcih edilenlerden bazıları yeminden
kaçınırlarsa diyetin tümü yeminden kaçanların âkılesi tarafından ödenir. Hepsi
yeminden kaçınırsa katli ikrar veya yemin edinceye kadar hapsedilirler.
Burada özellikle dikkat
çekmek istediğimiz nokta, kasamede yeminin katil zanlılarına yani maktulün
bulunduğu bölge halkına yöneltilme-sidir. Diğer mezheplerde durum farklı olduğu
için bu noktaya dikkat çekiyoruz.
Şafiî meshebinde
Kasâmede yemin, maktulün bulunduğu bölge halkına değil, maktulün velilerine
yöneltilir. Bu mezheb ıstılahında kasâme: "Maktulün velilerinin
yapacakları elli yemindir" şeklinde tarif edilir.
Tarifi biraz açalım: Bir
adam öldürülüyor ve maktulün velilerine göre zanlısı yada zanlıları var. Ama
ellerinde onun katil olduğuna delâlet eden beyyine yok. İşte bu durumda maktulün
velisi muayyen bir şahıs için "bu katildir" derse kendisine (veliye)
elli kez yemin ettirilir. Eğer veli birden fazla ise her birisine mirastaki
hissesine göre yemin ettirilir. Şayet maktulün velisi durumunda olan kişi
birisinin katil olduğunu iddia eder ama yemin etmekten kaçınırsa, bu kez dâvâlı
durumunda olana elli kez yemin etmesi teklif edilir. Yemin ederse kendisinden
diyet alınmaz. Ama yemin etmezse diyet verir. Katil iddiası ister amden ister
hatâen olsun farketmez,
Mâlikîlerde de yemin maktulün
âkil ve baliğ olanla velilerine teveccüh eder. Şayet bunlar birisinin katil
olduğuna ve katlin teammüden vuku bulduğuna elli kerre yemin ederlerse kısas,
hatâen öldürdüğüne yemin ederlerse diyet hükmedilir.
Mâlikîlere göre
birisini, bilinmeyen bir adam öldürse ve bir topluluğun içine karışsa,
maktulün velileri de herhangi bir şahsı itham etmese o topluluktakilerin her
birine kendisinin o şahsı öldürmediğine ve öldüreni de bilmediklerine dair
yemin ettirilir. Yemin ederlerse bir mükellefiyetleri kalmaz. Yemin etmezlerse
müştereken maktulün diyetini verirler. Bir kısmı yemin eder, bir kısmı yemin
etmezse diyet yemin etmeyenler tarafından ödenir.
Hanbelîlerde yemin önce
katilin erkek varislerine, onların yeminden kaçınmaları halinde de dâvâlıya
(müddeâ aleyhe) ettirilir.
Kasâmenin meşru
kılınmasının bir takım hikmetleri vardır. Bu hikmetleri iki noktada toplamak
mümkündür:
a- Maktulün bulunduğu
bölge halkına yemin ettirilerek diyete iştirak ettirilmesi, onların
bölgelerinin huzur ve sükûnuna çalışmalarına, oradakilerin emniyetini temine
gayret etmelerine vesile olur. Böylece sefih ve mütecavizlerin, eşkiyânın
bölgelerine sızmasın?., orada üslenmesine mâni olurlar.
Ayrıca "biz
öldürmedik ve öldüreni de bilmiyoruz" şeklindeki bir yemin onların töhmet
altında kalmamalarına, kendilerini temize çıkarmalarına sebep olur.
b- Maktulün, katili bilindiği zaman, kısas veya diyet
yoluyla ölünün
yakınlarının acıları bir
nebze dindirilmiş, gönüllerindeki alev söndürülmüş olur. Katilin bilinmemesi durumunda
acıları ile başbaşa kalırlar. İşte kasâme yoluyla maktulün velilerine diyet
verilmesi veya bâzı mezheplere göre kısasa hükmedilmesi onları biraz da olsa
rahatlatır.
Şüphesiz kasâme konusunu
böyle birkaç cümlede, olduğu gibi ortaya koymak mümkün değildir. Mes'ele fıkıh
kitaplarında cinayetler bölümünün kasâme konusunda enine boyuna açıklanmıştır.
Biz burada sadece konu hakkında çok genel bir bilgi vermekle yetiniyoruz.